http://www.fitness.hu 2022-08-16 14:51:29

7 újévi fogadalom, amit úgyis esélytelen betartanod

Sajnos mindegyik slágernek számít, mert az emberek szeretnek újra és újra pofára esni.

1. Teljesen lemondani egy kajáról

Megvan az a mentális gyakorlat, hogy NE gondolj a rózsaszín elefántra? Sikerült? Hát persze, hogy nem! Most biztos ott lóbálja az ormányát a lelki szemeid előtt a Barbie verziós Dumbo. Ne ess kétségbe, nincs veled semmi baj: sőt, pont ez az elme normális működése. Mármint nem ez a fajta figuratársítás, hanem az, hogy a tiltásra való koncentráció sajnos folyamatosan a gondolataid előterében tartja, amit nem kéne.

Hiányzik neked ez az állandó belső küzdelem? Ha igen, akkor egy kicsit mazochista lehetsz, de nyugi, nem vagy egyedül vele. Ebben az esetben meg se próbálunk lebeszélni az elképzelésedről, mert úgyis örömödet leled majd benne. A szenvedni nem szeretőknek viszont tudományos alapokra támaszkodva javasoljuk, hogy néha következetesen engedjenek a kísértésnek. Ha már úgyis megeszed azt a fánkot, legalább tedd élvezettel!

 

2. Belevágni egy trendi fogyókúrába

Ki ne akarna három nap alatt öt kilót leadni pattogatott kukoricával? Vagy elérni az álomalakot egy csodaturmixszal, aminek az a csodája, hogy ha nem eszel mellette semmit, akkor tényleg lefogyhatsz? És akkor a néhány éve reklámozott varázslatos talptapaszról még nem is beszéltünk, ami megfelelően felragasztva kiszívja belőled a zsírt álmodban.

Elhisszük, hogy óriási a csábítás a gyors és erőlködésmentes fogyásra, de van egy rossz hírünk: a kudarc láttán úgyis fel fogod adni, mert csak az egészséges táplálkozásnak és rendszeres mozgásnak lehet hosszútávon áldásos hatása. (Bár azt a talptapaszt merő kíváncsiságból talán mi is kipróbáltuk volna…)

 

3. Mindennapi edzést fogadni

Felesleges átfogalmazni az imát arra, hogy "mindennapi edzésünket add meg nekünk ma", mert az Úr pontosan tudja, mi fán terem a pihenőnap. Másrészt azt is tudja, hogy néha lusta vagy. A rendszeresség szép dolog, amit egyébként javasolunk is, de jobban szeretjük edzésterv formájában kivitelezni – elrejtve benne szándékosan "üres", vagy éppen könnyebb napokat is.

Ha az új évben szeretnél végre következetesen sportolni, akkor irreális (és a regeneráció szempontjából nem túl egészséges) mindennapi konstrukció helyett válassz tehát olyat, amit előreláthatólag be is tudsz majd tartani. Így talán elképzelhető, hogy január 5-én nem fogsz izomláztól haldokolni.

 

4. Több pénzt spórolni csak úgy

Már hallod is a kétszázasok csörrenését a malacperselyben, látod a húszezresek suhogását a könnyű nyári szélben… Ez mind szép és jó, de a spórolás célú spórolásnak semmi értelme. Éppen ezért nem szokott sikerülni.

Ne aggódj, nem vagy egyedül ezzel! Még Dagobert bácsinak is volt egy jó érzelmi érve a dollárok gyűjtésére: imádott bennük fürödni a széfjében, ha emlékszel a képregényre. Nincs más dolgod tehát, mint egy olyan fogadalmat alkotni, amiben a pénz csupán eszköz, nem pedig maga a cél.

 

5. "Csatlakozni" valakinek a fogadalmához

Szívből örülünk neki, hogy a Józsi le szeretne adni tíz kilót. És annak is, hogy szeretnéd őt ebben támogatni. Igen ám, de biztos, hogy számszerűleg neked is pont arra van szükséged, mint neki? Biztos, hogy végig csak egymás kezét fogva tudtok haladni, és még a csirkemell csíkokat is kénytelenek vagytok közös serpenyőben kisütni?

Ha már mindenáron fogadkozni szeretnél, válassz inkább valami olyat, amire belső motivációd van. Neked. Nem a Józsinak. Őt anélkül is támogathatod lelkileg, hogy együtt számolnátok a leolvadó dekákat.

 

6. Újra megfogadni a tavalyit

Miért is ne vinnéd át az idei kudarcot jövőre? Nehezített pálya haladóknak és mazochistáknak, ez igen! Pszichológusok egyetértésével ajánljuk, hogy változtass a fogadalmadon. Például azt, hogy ha tavaly le akartál szokni a cigiről, de az egyik haverod egy önfeledt péntek estén "visszaszoktatott", akkor idén először a haverodról szokj le, mert a cigiről így egyelőre nem fogsz.

Komolyra fordítva a szót: van valami oka annak, hogy egyszer nem sikerült a dolog. Az új év pedig pont a tiszta lapról szól – amit minek is firkálnál össze eleve azzal, ami a piszkos lapon volt?

 

7. Bármi, ami január elsején lép hatályba

Az év legelső napja nem feltétlenül az akaraterő virágzásának tetőfoka. A világért se céloznánk itt arra, hogy esetleg másnapos lehetsz – mert nyilván kamillateával ünnepelted a szilvesztert. Inkább az a probléma, hogy elég nehéz gyökeres változásokat eszközölni egyik napról a másikra. Akkor is, ha a bűvös dátum például február tizennyolcadika.

A változásra fel kell készülni lelkileg. Adj rá magadnak időt, különben óhatatlanul bukta lesz a vége! Ha valamibe bele akarsz vágni, bátran tedd meg már decemberben, vagy akár tavaszig is halaszd el! Érezni fogod, mikor jön el az idő – a belső figyelemhez pedig se pezsgődurrogtatás, se konfetti nem kell. (Kamillatea azért jöhet.)