http://www.fitness.hu 2022-08-16 15:25:01

Az edzés eredménye a genetikán múlik?

Nem jött be neked az edzésterv, ami sokaknál "nagy sláger"? Ne aggódj, mert a génjeink akár 72%-ban megmagyarázhatják a különbséget egy adott edzésprogram eredményeiben – derül ki egy friss kutatásból.

Bár egészséges életmóddal – vagyis kiegyensúlyozott táplálkozással és rendszeres mozgással – mindenki rengeteget tehet az ideális formájának eléréséért és megtartásáért, lehetnek olyan genetikai szintű egyéni adottságok, amik befolyásolják a különböző mozgásformák eredményét.

 

A vizsgálatról

A PLOS ONE című szakfolyóiratban megjelent tanulmányhoz a brit Anglia Ruskin University munkatársai összesen 3 012 embert vettek górcső alá, akik mindannyian 18 és 55 év közöttiek voltak, s korábban nem követtek semmilyen edzésprogramot. Az volt a cél, hogy a tudósok rávilágítsanak, hogyan befolyásolják a gének három gyakori edzéstípus hatását.

Az izomerő, a szív- és érrendszeri kapacitás, illetve az anaerob teljesítmény kulcsszerepet játszik az erőnlétben, a közérzetben és az életminőségben. A rendszeres mozgás vitathatatlanul jótékony hatását támasztja alá, hogy az összes résztvevő fejlődést mutatott az edzésprogram nyomán. Viszont eltérő mértékben – még akkor is, ha ugyanazt az edzéstervet követték.

 

Nem mindegy, milyen edzésről van szó

A kutatók 24 különböző vizsgálat eredményeit összesítve kimutatták, hogy a genetikai különbségek felelnek az eredményekben mutatkozó eltérések 72%-áért az izomerő növelésére irányuló edzésprogramoknál. A szív- és érrendszeri kapacitás növelését célzó edzésterveknél ugyanakkor a különbségek 44%-áért tudták a géneket felelőssé tenni – a test által maximálisan felvehető és szállítható oxigén mennyiségét figyelembe véve. A genetika számlájára írható eltérések aránya 10% volt az anaerob teljesítmény növelésének céljából összeállított edzésterveknél. A különbségekért a genetika mellett például a táplálkozást, a regenerációs folyamatot és a sérüléseket tették felelőssé.

Minden génnek vannak úgynevezett alléljai, vagyis a kromoszóma egy adott pontján elhelyezkedő variánsai, és az alléltípus határozza meg az adott gén "erejét". A kutatók úgy vélik, hogy ezek az allélok magyarázzák meg, miért reagálnak másképpen az emberek ugyanarra az edzéstervre.

A vizsgálat során 13 génről – és a hozzájuk tartozó allélokról – sikerült megállapítani, hogy befolyásolják, hogyan reagál a szervezet az izomerő, a szív- és érrendszeri kapacitás és az anaerob teljesítmény növelését célzó edzésprogramokra.

 

Jön a genetikailag egyénre szabott edzésprogramok kora?

A szakemberek javaslata szerint a genetikai vizsgálatok lehetővé tehetik a jövőben a személyre szabott edzésprogramok kialakítását – az általános edzéstervekkel szemben – úgy, hogy azok még hatékonyabbak legyenek. Ez pedig mindenki számára hasznos lehet a kórházi rehabilitáció alatt állóktól kezdve a profi sportolókig.

„Tudjuk, hogy a mozgás jót tesz nekünk, ám különböző ütemben fejlődünk még akkor is, ha ugyanazt az edzéstervet követjük. Ez azt jelenti, hogy más tényezőknek is van szerepük” – fogalmazott a kutatást vezető Henry Chung.

„Az eredményeink alapján 13 gént azonosítottunk, amik szerepet játszanak az edzés kimenetelében, és úgy találtuk, hogy ezeknek a géneknek bizonyos alléljai alkalmasabbak az állóképesség egyes dimenzióinak fejlesztésére. Például az izomerőt növelő ismételt gyakorlatoknál elmondhatjuk, hogy a genetikai különbségek magyarázatot adnak az ugyanazon edzésprogram eredményeiben megmutatkozó különbségek 72%-ára. Miután mindenkinek más a genetikája, a testünk kissé másképpen reagál ugyanazokra a gyakorlatokra. Így bizonyára lehetséges az edzéstervek hatékonyságának növelése az egyéni genotípus meghatározásával, illetve az arra épülő edzésprogram összeállításával” – érvelt Chung.

A kutató szerint különösen azoknak lehet hasznos ez a fejlemény, akiknek rövid idő alatt kell mérhető fejlődésről tanúbizonyságot tenniük, például a kórházban ápolt betegeknek vagy hivatásos sportolóknak, hiszen náluk egészen apró fejlődés is döntő jelentőségű lehet.

 

A genetika továbbra sem "alibi"!

Ha észrevetted, hogy az edzés nyomán elért eredményeid elmaradnak a várttól, továbbra sem az a legelső lépés, hogy genetikushoz fordulj. Először is érdemes megbizonyosodnod arról, hogy az edzésterv tartalma szakmailag helyes – illik az egyéni adottságaidhoz, a céljaidhoz és a jelenlegi szintedhez. Fontos, hogy az edzésterv betartása is zökkenőmentes legyen, tehát magukat a gyakorlatokat is az előírásoknak megfelelően végezd.

Ha ez rendben, akkor vizsgáld meg a táplálkozási szokásaidat, mert gyakran előfordul, hogy valaki maradéktalanul tisztában van az egészséges étkezés alapelveivel, és megfelelő alapanyagokból készült, minőségi ételeket fogyaszt, ám hiba csúszik például az adagok méretébe vagy az étkezések időpontjába. Vezess egy-két hétig étkezési naplót, ahol pontosan rögzíted, mit és mennyit ettél! Így kiderülhet, hogy mégsem megfelelő az egyes tápanyagtípusok aránya, vagy egyszerűen van egy állandó kalóriatöbblet.

A genetika szerepe csak akkor merül fel, ha az edzésterveddel és a táplálkozásoddal is minden rendben. Az igazsághoz viszont hozzátartozik, hogy az esetek döntő többségében ez a két tényező áll az edzésprogram nem elég átütő sikere mögött. Ez egyrészt jó hír – hiszen így már tudni fogod, min célszerű változtatnod –, másrészt viszont aláássa a genetikára fogott alibit. Ugyanakkor a fent említett friss kutatásból is látszik, hogy a (talán nem is annyira távoli) jövő genetikai alapú edzésprogramjai elsősorban azoknak lesznek hasznosak, akiknek szó szerint az életben maradásuk vagy a pályafutásuk múlik az eredményeken.

 

Mikor lesz elérhető a genetikai alapon személyre szabott edzésprogram?

Konkrét időpontot még nehéz lenne meghatározni, hiszen a fenti eredmények egyfajta első lépésnek számítanak egy hosszabb folyamatban. A következő fázis az összefüggések további megerősítése lesz korábbi adatok újbóli elemzésével, vagy éppen új adatok gyűjtésével. Ezután jöhetnek az első genetikai alapon személyre szabott edzésprogramok, amiket szigorúan szabályozott körülmények között fognak ellenőrizni, vélhetően kis létszámú minta bevonásával. Majd egyre több embert vonnak be a tesztelésbe, mígnem sikerül azonosítani azokat a mintákat és összefüggéseket, amelyeknek az ismeretében már széles körben elérhetőek lesznek az ilyen speciális edzéstervek.