http://www.fitness.hu 2022-08-16 16:04:43

Így árthat az okostelefon az egészségednek

Nem mondjuk, hogy rögtön dobd ki a kukába – de azért nem árt, ha megfelelő keretek között használod, kerülve a túlkapásokat.

Bacik és más kórokozók

A telefonod valószínűleg szinte mindig veled van. Még a mosdóban is. És míg a kézmosásról vélhetően sohasem feledkezel meg, a mobilod tisztogatásáról már annál esélyesebb, hogy igen. Mikor is törölgetted át utoljára fertőtlenítő kendővel? Pedig nem ártana, mert becslések szerint a telefonok harmadán még székletbaktériumok is tanyáznak. Igen, pont azon a tárgyon, amit az ember még evés közben is szívesen nyomogat. Jó hír ugyan, hogy a legtöbb telefon borítása és felülete nem alkalmas arra, hogy a kórokozók sokáig megéljenek rajta – de hiába, ha újra és újra rákerülnek. Ebből már lehet baj!

 

Nyakbajok

Mennyi időt töltesz lehajtott fejjel, hogy a kijelzőt nézegesd? Nem mindegy, milyen testhelyzetben nyomkodod a telefonodat, hiszen ez már napi többórás elfoglaltságot jelenthet az okos mobileszközök korában! Az izommerevség mellett akár idegsérülés is lehet a dolog vége, ha nem figyelsz eléggé magadra. Jó, ha nem maradsz 20 percnél tovább ugyanabban pozícióban, és azonnal korrigálsz, ha görnyedésen kapod magad. Arról sem árt leszoknod, hogy hosszú beszélgetések alkalmával a válladhoz szorítsd a telefonod.

 

Baleseti kockázat

Nemcsak az autóvezetés közbeni üzenetírás lehet kockázatos, hanem az is, ha séta vagy biciklizés közben döntesz úgy, hogy egy fontos ügy nem várhat. Ha a vezetést nézzük, a féktávolság akár tizedmásodperceken is múlhat – márpedig a legügyesebb pötyögők sem képesek arra, hogy szó szerint egy szempillantás alatt válaszoljanak. Tudósok kiszámolták, hogy 90 km/h-s sebesség mellett öt másodpercnyi telefonnyomkodás úgy megnöveli a reakcióidőt, hogy a súlyos baleset kockázata 23-szorosára nő. Ráadásul állítólag az sem jobb, ha az üzenetet inkább diktálod.

 

Böngészni a sötétben

A mobileszközök kijelzője olyan mesterséges – kék alapú – fényt sugároz, ami túlzott használat mellett könnyedén felboríthatja az alvás-ébrenlét egyensúlyt. Főleg akkor, ha naplemente után, más fényforrás nélkül bámulod őket. A pihentető alvás szempontjából az lenne a legjobb, ha lefekvés előtt egy órával már semmilyen kijelzőt nem bámulnál. Ez azonban ma már szinte teljesíthetetlen: a tévé, a számítógép és a telefon is megszokott késő esti kikapcsolódást jelent. Legalább annyit tegyél meg, hogy lámpaoltás után tényleg nem nyúlsz a telefonod után – már ez is sokat segíthet.

 

Rákveszély

A mobilok piacra kerülésekor még sokáig tartotta magát a tévhit, hogy mindenképpen bajt okozhatnak. A technológia fejlődésével és hosszú távú kutatások elvégzésével szerencsére bebizonyosodott, hogy erről szó sincs. Az viszont igaz, hogy egyes vizsgálatok összefüggést találtak a nagyon extrém mértékű mobilhasználat és bizonyos agydaganatfajták között. Ha tehát a munkád miatt reggeltől estig „a füledre van gyógyulva” a telefon, válts inkább headsetre – biztos, ami biztos.

 

Hüvelykujj gondok

A pattanó ujj szindróma fájdalmas ínhüvely-gyűrű szűkületet jelent, de ezen kívül még ízületi gyulladás is fenyegethet. E problémák hüvelykujjat érintő változata hatványozottan gyakoribb azóta, hogy az okostelefonok divatba jöttek. Próbáld minél természetesebben, nem szorítva tartani a mobilodat, és a hosszabb pötyögést inkább számítógépen intézd. Ha viszont már megtörtént a baj, és rendszeresen fáj a hüvelykujjad, mindenképpen pihentetni kell, mert végszükség esetén akár műtétre is sor kerülhet.

 

Interferencia

Sokan nem tudnak róla, hogy az okostelefonok által kibocsátott sugárzás kölcsönhatásba léphet más eszközökkel – köztük olyanokkal is, amelyek esetleg az életben maradásért felelnek. A pacemakerek vagy a szívbe épített defibrillátorok egytől egyig érzékeny ketyerék, amelyeket nyilván úgy alakítottak ki, hogy normális telefonhasználat mellett semmi bajuk ne legyen – de ha túlzásba viszed a mobilozást, akkor sajnos változhat a helyzet.

 

Viszlát, sasszem!

A rövid hullámhosszú kék fény, ami az okostelefonok kijelzőjéből árad, nagyon hamar kifárasztja a szemet. Hosszú távon még a szemlencsét és károsíthatja, így ronthatja a látást. Ha szemüveges vagy, akkor a kijelző bámulásához mindenképpen érdemes feltenned. Ha pedig nincs szemüveged, de érzed, hogy valami nem stimmel, akkor ideje elmenned egy szemvizsgálatra. Sokat segíthet még a fókuszváltást célzó rendszeres szemtorna.

 

Baj az egészségügyben

Az okostelefonok lekötik és elvonják az ember figyelmét. Kutatás bizonyítja, hogy ha az orvosok vagy az ápolók munka közben mobiloznak, akkor akár 12%-kal is növekedhet a téves diagnózis kockázata. Persze, más munka esetén sem kifejezetten előnyös a koncentráció hiánya…

 

A személyes érintkezés válsága

Már több olyan generáció is felnőtt, akik nem tudják, milyen, amikor a személyes találkozó az egyetlen mód arra, hogy valamit megbeszéljenek valakivel. Noha a kommunikációs eszközök fejlődése megkönnyíti a kapcsolattartást, érdemes figyelni arra, hogy a mennyiség ne menjen a minőség rovására. Az ugyanis korunk tragédiája, ha két ember inkább a telefonját nyomkodja ahelyett, hogy egymásra figyelne.