http://www.fitness.hu 2022-12-04 10:26:24

Milyen típusú edzőcipők vannak, és melyik fajtát válaszd?

Gyerekfejjel még úgy tűnhetett, hogy a jó öreg "sportcipő" mindenre jó: iskolába járáshoz, szaladgáláshoz, edzéshez. Azóta viszont változtak az idők, és velük együtt a választék is, hiszen szinte mindegyik mozgásformához gyártanak külön lábbelit.

Ha van olyan sporttevékenység, amit hetente legalább két alkalommal végzel, akkor a sérülésveszély elkerülése és a minél jobb teljesítmény érdekében lehet, hogy megéri beruháznod egy hozzáillő cipőre.

 

Futócipő

A világ egyik legolcsóbb, legszerényebb eszközigényű sportjának tartják – nem véletlenül. Az viszont tagadhatatlan, hogy a cipőnek itt mind a sérülések kivédésének, mind pedig a lehető legjobb teljesítmény elérésének szempontjából kiemelkedő szerepe van.

Rengetegféle futócipő közül választhatsz. Az ideális darab részben attól függ, hogy milyen terepen szoktál futni. Aszfalt esetén például óriási a becsapódás miatti erőhatás tompítása az ízületi terhelés minimalizálására, ami elsősorban szilikon vagy más anyagú betéttel lehetséges. Ezen kívül számít a lábfejed és a talpíved formája is.

A futócipőket kifejezetten arra fejlesztették ki, hogy minél jobban tudj bennük előre haladni, miközben megfelelő alátámasztást nyújtva védik a lábfejed elülső részét és a sarkadat is. Ehhez a sportághoz különösen megéri beszerezni a lehetőségekhez képest legjobb ár-érték arányú lábbelit.

 

Minimalista (futó)cipő

A minimalista – vagy más néven "mezítlábas" – futócipő könnyű, rugalmas és nem sok alátámasztást nyújt. A lényege, hogy a "mezítlábas életérzést" adja vissza, annak minden hátrányával és előnyével. A tudomány mai állása szerint még nem tisztázott, hogy a minimalista cipők jobbak-e vagy rosszabbak a sérülések megelőzésében.

Annyi viszont biztos, hogy a "mezítlábas" futás tulajdonképpen tökéletes technikát igényel, mivel nincs, ami kompenzálná a helytelen lábtartást vagy mozdulatot, amelyeknél ilyenkor a sérülésveszély is nagyobb lehet, mint ahogyan túlsúly estén is. Aki viszont nagy gyakorlattal és kiváló technikával fut, kipróbálhatja ezeket az ötujjas változatban is kapható különlegességeket.

 

Gyaloglócipő

Korábban már írtunk róla, hogy kutatások szerint melyik mozgásforma lehet a hosszú élet titka. Ez nem más, mint a gyaloglás, vagyis a tempós séta.

Az erre való cipők ugyancsak csillapítják a lépések miatti erőhatást, illetve alátámasztást nyújtanak a saroknak és a lábujjak alatti "párnás" résznek. A kerekített sarkú vagy "guruló" gyaloglócipők segítenek abban, hogy könnyebben átlendüljön a súly a sarokról a lábujjakra. Gyakori jellemzőjük a merevebb orr, hogy ne hajlítsd be minden lépésnél a lábujjaidat.

 

Teniszcipő

Teniszezés közben sok oldalirányú mozgást végez az ember. Ezért olyan cipőre van szükség, ami a talp külső és belső oldalát is védi, a sarok és a lábujjak alatti párnás rész alatt, ugyanakkor rugalmas, hogy könnyen és gyorsan előre lehessen benne törni. Puhább talajra puha sarkú változatot érdemes beszerezni, míg kemény talajra keményebbet.

 

Cross cipő

Ha nemcsak egyféle sportot űzöl, akkor ez lehet a legjobb választás a számodra. A rugalmasabb elülső rész ideálissá teszi őket a futáshoz, a külső és a belső oldal alátámasztása pedig megfelelően védi a lábat tenisz és aerobik esetén.

 

Terepfutócípő

Szereted elhagyni a járt utat a járatlanért, még futás közben is? Akkor olyan cipőre van szükséged, ami jól bírja a port, a sarat, a vizet és a köveket, kavicsokat. Ezek jellemzően masszívabbak, strapabíróbbak a "sima" futócipőknél, valamint még jobb alátámasztást nyújtanak a saroknak és a talp külső-belső oldalainak, hiszen még egyenetlen talajon is bombabiztosan meg kell tartaniuk a lábadat.

 

Kosárlabdacipő

A vastag, merev sarokrész rendkívüli stabilitást nyújt a pályán való rohangáláshoz, a magas szár pedig védi a bokát a gyors irányváltásoknál, az ugrásoknál és a landolásnál. A sportágra jellemző specifikus mozdulatok miatt sajnos itt fokozottan érvényes, hogy a nem e célra készült edzőcipők nem biztosítanak megfelelő védelmet.

 

Stoplis cipő

A jellegzetes "focistacipő" különlegessége, hogy a talpán lévő tüskeszerű kitüremkedések stabilitást nyújtanak a gyepen. A megfelelő méretben teljesen "körülölelik" a lábfejet, hogy minél jobban lehessen bennük "érezni" a labdát. Nagyon speciális cipőtípus ez, ami nélkül elképzelhetetlen a profi foci, ugyanakkor másfajta sporthoz nem igazán lehet használni.

 

Golfcipő

A golf látványos sport, látványos felszereléssel. Az ideális golfcipő kényelmesebbé teszi a pályán való gyaloglást és megkönnyíti az egész játékot. A sarkán lévő apró stoplik segítenek egyhelyben tartani a lábad az egész testes fordulatot igénylő ütések közben, és az sem probléma velük, ha homokcsapdába kell lépned.

 

Túracipő vagy -bakancs

Szeretsz túrázni a hegyekben? Akkor szükséged lehet egy jó túracipőre vagy -bakancsra, ami minimálisra csökkenti a csúszásveszélyt, és esőben vagy sárban sem hagy cserben. Ha rendben tartott, forgalmas útvonalon haladsz, egy könnyebb túracipő is megfelelő lehet a számodra. Egyenetlen talajra ajánlott legalább középsúlyút választani. 15 kilónál nehezebb hátizsák vagy havas-jeges-sziklás talaj esetén pedig mindenképpen ajánlott egy erős túrabakancs.

 

Kerékpáros cipő

A szabadidős tevékenységként végzett biciklizés süllyesztett stoplis és rugalmas sarokrésszel rendelkező cipőt igényel, amiben kényelmesen tudsz gyalogolni is. A haladó vagy versenyszerű kerékpározás pedig merev sarokrészt és kiemelkedő stoplit igényel. A merev sarokrész elvileg segít a pedálra összpontosítani az energiát.

Létezik olyan változat is, ami a szabadidős és a profi kategória között található. Ezek adott esetben tökéletesek lehetnek például a szobakerékpározáshoz.

 

Ha nem vagy biztos benne, hogy milyen cipő lenne a legmegfelelőbb a számodra, akkor bátran kérd edző segítségét, de általában a szaküzletekben is felkészülten tudnak segíteni. Online rendelésnél kulcsfontosságú lehet a kívánt talphossz ismerete, illetve bizonyos esetekben a talp szélességének megmérése is.